E-Health

IMG 20200330 173948

.

Begeleiding via een website: Ehealth

  • Ehealth is, kort gezegd, het toepassen van digitale middelen in de zorg: digitale middelen die mensen helpen om meer grip te krijgen op hun eigen geluk en gezondheid. Denk aan (zelfhulp)modules, videobellen of oefenplannen. Middelen die iemand helpen, precies op de manier en op het moment dat diegene er behoefte aan heeft. Zo worden mensen digitaal ondersteund op weg naar herstel. 

Digitale zorg in de fysiotherapie

  • Wilt u aan de slag met uw klacht op het gebied van fysiotherapie, overweeg dan eens een online behandeling. Als fysiotherapeut heb ik, Ron van Duinen,  een ruime ervaring (25 jaar) in een gezondheidscentrum en in de revalidatie. Verder heb ik ervaring opgedaan bij 'HC Health' als online bedrijfsfysiotherapeut. Sinds kort werk ik  bij fysiotransparant en behandel ik mensen met uiteenlopende klachten op het gebied van fysiotherapie. 

Waarom online therapie

  • Voor digitale zorg is meestal geen wachtlijst. Het kan een goede oplossing zijn voor mensen die snel aan de slag willen, maar voor een regulier traject op de wachtlijst zouden komen. Sommige mensen kiezen heel bewust voor digitale zorg omdat het flexibel is. Vooral jongeren, die internet gewend zijn, vinden het handig. Maar ook mensen die druk zijn met werk en gezin vinden het vaak prettig om niet te veel tijd kwijt te zijn met naar de therapeut toe te gaan. 

Hoe werkt het

  • Via het online e-health platvorm staat de fysiotherapeut in direct contact met de cliënt. Tijdens de eerste sessie volgt de therapeut samen met u de online tools en mogelijkheden. Vervolgens geven we dmv het fysiotransparant platform verschillende modules, zoals theorie, adviezen en oefeningen. Naar aanleiding daarvan worden opdrachten gegeven, die gevolgd worden in de sessies erna. Cliënten gaan daar in hun eigen tempo doorheen, waar en wanneer ze willen. Via het programma van 'physitrack' worden oefeningen opgegeven die aansluiten bij het klachtenbeeld en bij de belastbaarheid die mogelijk is. Ook kunnen er vragen gesteld worden gedurende het begeleidingstraject, waar binnen een paar uur op gereageerd word online. Er is zo sprake van verschillende contactmomenten, waardoor iemand meteen weer verder kan. 

Online contact

  • Door het 'online contact' zie je nooit iemand in het echt. Toch is hierdoor de behandeling niet minder persoonlijk. Online doe je namelijk hetzelfde als in de behandelkamer: het zijn individueel afgestemde trajecten met als doel de klacht waar sprake van is te behandelen. De begeleiding kan met de telefoon of met de webcam. Samen kijken we wat de voorkeur heeft en wat praktisch is: soms een eerste sessie met de telefoon en als het nodig is, zoals het onderzoek en het voordoen van oefeningen, de webcam gebruiken. Veel mensen vinden contact met de webcam wel even wennen, maar na een aantal keren is het vaak gewoon, en is het contact vergelijkbaar als in de behandelkamer. Contact online is dan geen issue meer! Ook hebben mensen vaak echt de tijd en rust thuis om de informatie tot zich te nemen en om er over na te denken. Wetenschappelijk is bewezen dat hierdoor meer bewustwording ontstaat.

Het leerproces

  • Tijdens een online sessie wordt er gepraat en worden er oefeningen doorgenomen die online op het platform neergezet zijn. Er wordt geevalueerd hoe het gegaan is en welke vragen er over zijn. Op deze manier ontstaat er een behandeltraject wat afgestemd is op wat kan en wat binnen de mogelijkheden opgebouwd wordt. 

Aanvullende informatie